פקטורינג: העברת הטיפול בחוב – למען ראש נקי מדאגות!





פקטורינג: תטפל בחייבים לעסק שלך

כמעט כל עסק שפועל כיום בישראל צריך להתמודד עם הצורך לתת ללקוחותיו אורכה לתשלום חובותיהם.

ארכה זו, שמכונה לעיתים גם ימי אשראי, נחשבת לחיונית במיוחד כאשר הלקוחות הם בעצמם עסקים פעילים, אך היא מקובלת גם בקרב לקוחות מהמגזר הפרטי.

העובדה שיש צורך לספק ימי אשראי ללקוחות איננה נובעת רק מתוך רצון להקל עליהם. התחרות במשק הישראלי וקשיי הנזילות של גורמים רבים הופכת את העבודה הזאת לכורח המציאות. מכיוון שתופעת האשראי ללקוחות איננה שולית ומכיוון שהיא מעמיסה מאוד על העסק, פותחה שיטה לפתור את הבעיה.

שיטה זו, שמכונה פקטורינג, מעבירה את החובות שעומדות לזכותו של העסק לידיו של גורם חיצוני, וזאת בתמורה לקבלת תשלום במועד מוקדם יותר.

בשורות הבאות נסביר עוד על הגורמים שהביאו לביקוש לביצוע פעולת פקטורינג, נסביר במה זה כרוך ונכיר את הגופים הפעילים בשוק זה.

עליה בימי אשראי

העלייה בביקוש לביצוע פעולת פקטורינג הגיעה יד ביד עם תופעת העלייה בימי האשראי בישראל. כתוצאה מסיבות שונות, ובהן קשיי נזילות, האטה בפעילות העסקית, קשיי מימון וגורמים נוספים, הפכה נפוצה יותר שיטת הרכישות באמצעות אשראי.

חשוב להבין שאנו לא מדברים על רכישות באמצעות כרטיס אשראי, אלא בצורה של "חוב פתוח" שנרשם לחובתו של הלקוח, שמקבל סחורה או שירות.

עם השנים, חלה עליה בתנאי התשלום, ומצבים שבהם הלקוח משלם את חובו לאחר חודש, חודשיים, שלושה ואפילו יותר – אינם נדירים.

מצב זה מקשה על העסקים, שצריכים להתמודד עם דרישות תשלום משלהם מצד רשויות שונות, מיסים, ספקים, שכר דירה, תשלומים לעובדים ועוד.

הפער הזה בין הצורך בכסף היום, לבין קבלת תקבולים מחר, הביא לביקוש למימון בדרך של פקטורינג שאת מהותו כדאי להכיר לעומק.

איך זה עובד?

פעולה של פקטורינג הינה במילים פשוטות העברה של הטיפול בחוב לידיו של גורם אחר. כדאי להבהיר שלא מדובר על פעולה לא חוקית של "גביית חובות", אלא על מצב חוקי ומוסדר, שבו גוף פיננסי למעשה רוכש את החוב של לקוחות מסוימים של בית עסק או חברה. עסקה מסוג זה מצריכה בדרך כלל בחינה מקדימה על הפעילות העסקית, מהות הלקוחות מחזור עסקי ועוד.

מבחינת בית העסק – מדובר על רווח נקי:

  • אין צורך לרדוף אחרי הלקוחות ולהשקיע בכך משאבים שונים.
  • לעיתים אפשר לצמצם באופן משמעותי את פעילותה של מחלקת הגביה וגם בכך – לחסוך בעלויות תפעול.
  • מקבלים שקט נפשי מכך שישנו ביטחון בקבלת התקבול, עבור שירות או מוצר שכבר סופק.
  • הסיכון שחלק מהחובות לא ישולמו עובר אל חברת הפקטוריג עצמה.
גם מבחינת חברת הפקטורינג, מדובר על פעולה רווחית ומשתלמת שכן:

  • היא גובה עלויות שונות מבתי העסק, בצורה על עמלות או ריביות, או שילוב של השניים.
  • היא מרכזת פעולות גביה באמצעות מומחים לכך, שפועלים מול מגוון בתי עסק ולקוחות בארץ.
  • יש לה את הכלים להתמודד עם "סרבני תשלום", בצורה טובה יותר ואפקטיבית יותר.

מעבירים את החוב הלאה

אחרי שראינו שפקטורינג היא למעשה פעולה שבה העסק מעביר את חובותיו לגורם אחר, בתמורה לתשלום עלות מסוימת, נסביר שמדובר על סוג של פעולת מימון, אך לא בהלוואה. שלא כמו בהלוואה, שבה נוטל ההלוואה יכול לעמוד במצב של חוסר יכולת לעמוד בתשלומים, כאן מדובר על מצב הפוך. במקום שהוא יהיה גורם המממן (כאשר הוא מעניק ימי אשראי ללקוח), הוא מקבל כסף בהווה, בצורה בטוחה וודאית.

בין החברות שמצעיות שירות פקטורינג ניתן למצוא: